Pre
nekog vremena sam pisao o seriji Skins i
rekao da bi roditelji voleli da su klinci kao u seriji Priđi bliže, ali
da je, nažalost, realnost koju nudi Skins
mnogo stvarnija. Isto bi se moglo reći i za Klip.
Klip je hrabar film koji
pokazuje autodestruktivnost, egzibicionizam, pornografiju, opijanje do rane
zore, beskrajan eksplicitni seks... pa pravac u školu. Da, reč je o
tinejdžerima. I koliko god se to nekome sviđalo ili ne, realnost je takva. Devedesete
su se vratile. Trenerke, svemirske patike, ružne uske majice. Tuče na jen’ dva.
I sve
se snima.
Jer ako
se ne snimaš – ne postojiš. Zato su kamere mobilnih telefona neprekidno
uključene. Snima se i seks i vandalizam i maltretiranje. Ali i plakanje.
Roditelji
su tu. U svojim problemima. Ništa
ne primećuju. Ili ne žele da primete. Ili ništa ne mogu da promene čak
i ako primećuju.
Jasna je klinka koja pada na starijeg momka koji je gleda
kao nešto najbednije na svetu i tako je i tretira. Ali njoj to ne smeta. Jer,
kako sama kaže, sve bi učinila za njega. Ona ne obraća pažnju na bolesnog
ćaleta (doduše, ovo je malo na prvu loptu, ali ajde sad), ne obraća pažnju ni
na šta, osim na to kako da uhvati i zadrži Đoleta, na svaki mogući način. A to
podrazumeva ogromne količine agresivnog pornićarskog seksa. I snimanje,
naravno.
Jer to
je naša realnost. Pornićarke drže mikrofone i urlaju sa TV-a, nudeći nam svoju
lažnu stvarnost, koju klinci prihvataju kao jedinu moguću. Iskreno,
zastrašujuće je gledati te klince kako odlaze na žurke gde se sluša
najodvratniji turbo folk, bez obzira da li su u pitanju nove pesme ili one koje
su nastale pre nego što su se klinci i rodili.
U domaćoj
književnosti i filmu osetna je težnja autora da idealizuju ili barem stilizuju
stvarnost, te često rezultat bude neubedljiv. Sam odabir da saundtrek Klipa budu narodnjaci je velika i hrabra
odluka. Nisam siguran da bih
recimo ja bio u stanju da sa tim idem do kraja a da me gnušanje ne zadavi. Već propratni
saundtrek taksija i kafana pored kojih se prolazi koji sam ubacio u svoj roman Talog, već mi je bio previše.
Iako je u novom srpskom filmu primetna fascinacija
pornografijom, čini se da Klip ovu
temu tretira najzrelije i najubedljivije (verovatno zato što ne ide na
stilizaciju, već se bavi fenomenom). A pri tom čak donekle ima i katarzični efekat.
Da se razumemo, Klip ne morališe. On
prikazuje. Kao dokaz tome je sam kraj filma (zapravo kraj bez pravog kraja,
osim podvučene poente koja se postavlja tokom čitavog filma). A na vama je da
sudite. Ako vam je uopšte do toga.
Dok sam gledao Klip
nametnula mi se paralela sa filmom Tilva
Roš. U oba su igrali naturšici. Oba prikazuju autodestruktivnost.
A oba prikazuju dva sveta koji ne mogu biti različitiji.
Dok se Klip bavi
splavarima i splavarušama, Tilva Roš
prikazuje alternativnu skejtersku scenau. Ali sve je gotovo pa isto. Apatični roditelji
i klinci za koje sutra ne postoji.
Jedino pitanje koje se postavlja dok gledam Klip je: OK, ali čemu?
Sve je to sjajno napisano, sjajno odigrano, sjajno
snimljeno, režirano, montirano, stilizovano. Ali čini mi se da bi film bio još
bolji da je stavljen u neki drugi kontekst. U neku pravu priču koja bi bila
zanimljiva i za sto godina kad nikome više neće biti fascinantno šta to, zaboga,
klinci rade i da li je to stvarno tako, jer će do tada verovatno svi biti
takvi.
Ako ih uopšte bude.
Yesterday
ReplyDeletePenzos Rural
hmah... Klip ce nazalost ostati upamcen kao srpski film u kome se vise puta pojavljuje kurac u kadru od glavne glumice... Bespotreban egzibicionizam kojim je rediteljka pokusala da "popuni rupe" izmedju slabo dramatichnih scena kod kuce koje su uglavnom isilovane i neujednacene. Kapiram da je Jasnin lik konstanta koja se ne menja... Ali opet ne vidim nigde dodatnu degradaciju ,nema nijednog velikog dogadjaja u njenom zivotu osim toga da ga je primila u dupe na drugoj trecii filma. Epizodne uloge su plitke i jedina svrha im je postapanje dosadne sredjoskolske (ljubavne?) price. Nerazvijene epizode su verovatno posledica straha da se ne "izadje" iz price glavne junakinje ,da se ne izgubi teziste, a upravo bi to obogatilo film. Scena u vrticu je trebala da izvuce film da deluje katarzicno na jadnu izgubljenu Jasninu dusu, a dobili smo samo niz pateticnih, stereotipnih scena iz zivota nezbrinute sirocadi. Nedostaje iskrenosti.
Iako nema slicnosti po prici osim socijalnog momenta, atmosfera filma me dosta podseca na Fish Tank i sam nacin "slikanja" glavne glumice. Sve u svemu opet sam ocekivao vise