Tuesday, January 14, 2020

Karton siti -- Željko Obrenović -- prikaz -- Nataša Spasojević

Pre par meseci sam u jednoj simpatičnoj igrici u našoj grupi dobila na poklon strip Karton siti, koji potpisuju slikar Željko Vitorović i književnik mlađe generacije Željko Obrenović. Moram priznati da sam bila pomalo skeptična po pitanju toga kako može da izgleda strip domaćih autora, ali sam već  prvim čitanjem uvidela da su moje sumnje bile neosnovane i da je ovaj strip, kao i šest epizoda koje mu slede, iz pravih razloga preveden i na druge jezike, i da je zasluženo imao dobru prođu u inostranstvu.

Ova neobična priča smeštena je u budućnost u kojoj Indija i Kina dele svet na pola, pomerajući pritom i Ekvator da bi se usaglasile, a okidač za sve njihove probleme, i pokretač svih ratova, opet se nalazi na Balkanu i opet je toliko apsurdan, kao i uvek, da nam ne izgleda nimalo neverovatan. Kao omaž noar filmovima na scenu stupa detektiv, koji to nije, i bogartovski biva uvučen u radnju čiji akter ne želi da bude. Sve se naravno zakomplikuje, a kako se rešava, moraćete sami da otkrijete.

Moram reći da sam iskreno uživala u ovoj priči. Čitala sam je nekoliko puta, i svaki put se na drugim mestima smejala, svaki put mi je nešto drugo zapalo za oko. Ova priča, bez obzira na to što je smeštena u budućnost i  što je groteskna, pravi je odraz naše svakodnevice i apsurdnosti sveta u kome živimo.

Kao neko ko je, kao i autori, odrastao u gradu čiji je zaštitni znak bio slogan Valjevo siti, ili Valjevo si ti, ne mogu da ne primetim tu analogiju sa naslovom ovog stripa Karton siti, i da se ne zapitam da li smo mi stvarno postali ona tačka na planeti u koju se "sliva sva beda ovog sveta, bez dokumenata, u prolazu, van sistema" kako  pisac primećuje. Jesmo li?

I da zaključim, verujem da ovaj strip može biti prava poslastica za prave ljubitelje stripova, ali je isto tako i dobar uvod u žanr za sve nas koji volimo dobru i zanimljivu priču, pa otuda od mene i ova preporuka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...