Verovatno
bismo svi mi voleli da imamo ključ koji bismo udenuli u bravu na vratu Kingovog
juniora, zatim mu otključali glavu, podigli poklopac, pa zavirili u taj ponor
fantazma i pokrali sve te sjajne ideje kojih očigledno ima i više nego što mu
treba.
Odmah da kažem:
ideja nije moja, Hilova je.
I
to je samo jedna od mnogih ideja koje se u Locke & Key nižu kako jedan
pisac, a i čitalac, samo poželeti može.
No,
put do uspeha nije lak čak ni za sina čuvenog bestselerovca kakav je Stiven
King. Džo je u startu odlučio da zaobiđe breme nepotizma: i u pozitivnom smislu
(smatrao je da bi mu očevo prezime kao reklama bilo od koristi samo na kratke
staze) i u negativnom smislu (još jedno dete zvezde) i počeo je da piše pod
pseudonimom. Čak prva tri romana nije želeo da mu objavi niko u Americi,
Engleskoj i Kanadi.
U
početku se bavio glavnotokovskom književnošću, pa se okrenuo žanru, u kojem se,
kaže, sigurno ne bi oprobao da nije bilo pseudonima (ponovo zbog oca), dok je
ovako bio zaštićen. Počeo je pričom Pop Art, koja se nalazi u njegovoj zbirci 20th
Century Ghosts, zatim se pojavio sjajni prvenac Heart-Shaped Box koji se bavi
rok zvezdom koja preko interneta kupi – duha.
Kada jednom krene,
čini se da sve ide po planu, dokaz je i sjajni roman Horns koji je za razliku
od prvenca prepun začudnih elemenata i dosta bliži logici Locke & Key, a po
kom je snimljen i film u režiji Aleksandra Aže dok je u glavoj ulozi mlađani
Hari Poter odnosno Danijel Redklif.
Više
nikoga nije briga što je Džo Kingov sin, a čini se ni samoga Hila koji sad
sarađuje sa ocem, što u pričama (In The Tall Grass), što u stripu (Throttle i
Duel).
Hil
inače često ističe kako sebe više doživljava kao strip scenaristu nego kao
pisca, delom što je doživotni fan stripa, a delom što je najpre uspeo da objavi
strip (epizoda Spajdermena), pa tek ubrzo prvu prozu.
A
Locke & Key je... strip o kome je izuzetno teško pričati ako ga već niste
pročitali a čak i u tom slučaju verovatno bi svakoga od nas fascinirale potpuno
različite ideje i bili bismo oduševljeni potpuno različitim nivoima priče, a
nivoa i slojeva je tako puno.
Priča je o
porodici Lok koja nakon tragične smrti oca odlazi u Kuću ključeva i u kojoj
najmlađi član Bod pronalazi, jedan za drugim, ključeve od kojih svaki ima neku
moć, otključava razna vrata, od kojih neka vode... bilo gde; kad prođete kroz
druga, postanete duh, a neki ključ vam otvara glavu pa tako u nju možete da
staviti šta poželite ili pak izvadite nešto što vam više ne treba (što Kinzi i
učini sa ona dva anđela koji neprestano kljucaju). Locke & Key se između
ostalog bavi i posledicama takvih odluka, od kojih su neke stare desetinama i
stotinama godina (a sve se tiču ključeva), a neke su potpuno aktuelne, kakav je
i Kinzin postupak.
Hilovi
scenariji su bez greške i ako pratite njegov tviter nalog često ćete naići na
zapanjene kolege koje prosto ne mogu da poveruju da je za poneki od scenarija
pisao i po pet-šest verzija. Ali taj rad se vidi. Odnos onoga što je nacrtano i
izgovoreno je odličan, tako da se Hil i sjajni crtač Gabrijel Rodrigez (koji je
inače po zanimanju arhitekta, što se još
kako očitava u svim tim sjajnim crtežima Kuće ključeva) ne preklapaju. Režija
je fenomenalna i često vas iznenađuje tablama u kojima se iz kadra u kadar
ponavlja isti ugao, dok se samo protagonisti pomeraju ili vreme prolazi, što bi
bio neki ekvivalent filmskih dugih kadrova, koji su tako retki u stripu, izuzev
možda u nekim stripovima Alana Mura (From Hell). Kad pominjemo Mura, tu je i
njegov metod nadovezivanja scene na scenu u preklapanjima istih ili sličnih
kadrova, kao i kod ulaska u flešbek.
Locke & Key
morate da čitate pažljivo, jer ako ne pratite sve kadrove i ono što se u njima
nalazi, a pri tom se u narativu sve ne kaže eksplicitno (što je gotovo uvek), propustićete
mnogo toga; gledajte odraz u naočarama mornara koji pripaljuje cigaretu, kao i
u autobus koji je daleko u pozadini iza njega, pa čak i u ime čamca gde vidite
ime Keli Link, koje vam sasvim sigurno neće privući pažnju ako ne znate da je
to i ime spisateljice kojoj, kako se čini, Hil duguje koliko i ocu (Linkova iza
sebe ima pregršt priča kojima je jedino zajedničko to koliko su drugačije jedna
od druge, a toliko su drugačije da kritičari redovno imaju problem da je
žanrovski odrede).
Zlobnici
su odavno prestali da porede Hila sa Kingom jer im je on svojim neverovatnim
(iako još malim) opusom začepio usta, a kako se čini to će i nastaviti da radi
jer već njegov novi roman, zanimljivog naslova Nos4a2 (pročitajte naglas za
potpun doživljaj) koji po obimu nadmašuje prethodna dva romana skupa, preti da
bude prava stvar, a ako je suditi po ranim recenzijama – i jeste. Dok se Locke
& Key sigurnim stopama kotrlja ka svom finalu, iznova iščitavamo prethodne
arkove, tražimo skrivena značenja ili recimo pokušavamo da odgonetnemo da li je
Locke & Key uvrnuta književnost ili priča o odrastanju i gubljenju dečje
nevinosti ili epska priča o borbi dobra i zla ili porodična saga ili horor ili
triler ili sve to zajedno i mnogo mnogo više ili... ili se prosto prepustimo
magiji sjajnog pripovedača koji nas podseća na ono najvažnije pravilo: nije
važno o čemu je priča, važno je da je dobra. A Hil se pobrinuo da u to nema
nikakve sumnje.
No comments:
Post a Comment