Da se ne lažemo, pisci nisu zvezde. Verovatno je svaki prosečan glumac ili pevač veća zvezda od najčitanijeg pisca. Odavno je prošlo vreme kad je Dikens bio jedan od najpoznatijih i najbogatijih Engleza. No, pare na stranu, čak i oni autori koji prodaju milionske tiraže, teško da su prinuđeni da iz kuće izlaze prerušeni, sa tamnim naočarama i kačketom, ne bi li se odbranili od fotografa i novinara.
Pa ipak, nekih autora uopšte nema u javnom životu.
Verovatno je najpoznatiji primer Selinžera koji se povukao... i nestao. Dugo se nagađalo da li je još živ ili ne. Tu je i Kormak Makarti koji je u čitavoj karijeri dao svega dva-tri intervjua. Ili pak Tomas Pinčon za kog se ne zna ni kako izgleda, a nagađalo se čak i da je to Selindžerov pseudonim!
Prva knjiga Bolanjove 2666 (The Part About the Critics) bavi se jednim takvim fiktivnim nemačkim piscem po imenu Benno von Archimboldi i opsesijom četvoro kritičara da ga pronađu. Tako barem piše na koricama. Međutim, roman se mnogo više bavi samim kritičarima i uticajem koji autor kog nikada nisu upoznali ni videli izvrši na njihove živote, nego samim piscem.
Da nije bilo opsesije, četvoro kritičara (tri muškarca i žena) iz različitih krajeva Evrope se nikada ne bi srelo i sve što im se potom dešava, ne bi se dogodilo. Gotovo je suvišno reći da kad se tri muškarca nađu sa jednom ženom i zajedničkom opsesijom, dolazi do rivalstva. I puno će stranica proći pre nego što svako od njih shvati šta zapravo želi. Parabola koju jedan od likova iznese – poseta Stivensonovog groba je besmislena jer je on živ u svojoj prozi – može se preneti i na potragu kritičara.
Bolanjo piše kao što njegovi likovi tragaju za Archimboldijem – opsesivno. Na trenutke su tu rečenice koje se protežu po nekoliko strana, a onda ih smene kratke. Njegov „brbljajući stil“ uvlači čitaoca u roman i ne pušta ga dok se priča ne okonča. I bez obzira što se zapravo ne dešava puno toga, teško da će čitalac toga postati svestan dok ne okonča roman. Bolanjo bez najave menja vizure naratora, u jednom pasusu prošeta ne kroz dane ili mesece, već kroz čitave godine i to izgleda savršeno logično.
Možda je to čudno reći za nekoga kog sam prethodno nazvao brbljivim, ali Bolanjov stil je jako jako ekonomičan. Dijaloga je malo i većina razgovora je prepričana, čime je postignuta veća dinamika, opisa gotovo da nema, a opet sve je jako slikovito i upečatljivo. I da, bez sumnje, većina autora bi ovo razvukla na hiljadu strana.
Iako je kompletna 2666 obimna, pojedinačne priče nisu. Bolanjo je u testamentu (heroinska zavisnost i uništena jetra odneli su ga pre vremena) tražio da se romani štampaju odvojeno, ali su naslednici i izdavač ignorisali želju. Ja sam odlučio da ga ispoštujem i da priče prikažem jednu po jednu. A vi vidite da li će te ih tako čitati ili u cugu. Jednu po jednu.
Izdavač: Laguna
Izdavač: Laguna
hvala :-)
ReplyDeleteProvela sam duge sate uz ovu knjigu i to su bili odlicni sati. Ali na kraju knjige nisam mogla da se otrgunem utisku da sam prevarena. Bas je znao kad ce da umre... Part about Archimboldi - jedva cekam blog o tome :)
ReplyDeletebas je znao kad ce da umre :-)
ReplyDelete