Bez
obzira što si čitalac širokog spektra, ako pratiš samo prevode, propustićeš
mnogo, ali ako te zanimaju romani koji se čitaju sa baterijskom lampom ispod
pokrivača a osuđen si na prevode, čini se da ćeš propustiti – sve. Koliko god
da se izdavači inače trude, kada na red dođu horor naslovi, kao da ih svi od
reda ignorišu. Potrudiću se da tu nepravdu donekle ispravim i uputim vas na
četiri romana koji zaslužuju pažnju.
Najpre
su tu Poslednji dani Brajana Evensona (sa spiska obavezne literature za
ljubitelje serije True Detective). Reč je o detektivu Klajnu koji ostane bez
šake, i umesto da kao utehu dočeka mirnu penziju i nadoknadu, on dolazi u susret
sa Bratstvom osakaćenih, sektom koja ga poziva da u njihovim krugovima istraži
zločin, pošto to njemu, kao jednom od njih, mogu da dopuste. Poslednji dani se
sastoje iz dve novele, a motiv samopovređivanja može se dovesti u vezu sa
Balardovim Sudarom, mada je Evenson otišao znatno dalje.
Sledeći
roman za drhtanje je Remzi Kembelov Osmeh tame, primer nešto suptilnijeg
horora. Mladi kritičar Sajmon istražuje kinematografiju zaboravljene ikone
nemog filma. A Kembel je majstor modernih strahova: izgubili ste se u
nepoznatom gradu, bankomat vam se “isplazio kreditnom karticom”, operater
uporno odbija da vas razume, iza sebe čujete batove džinovskih cipela, a na sve
to, roditelji vaše devojke samo čekaju da se pokažete kao nedostojni njihove
kćerke.
Uz
horor je noć duža nego inače, a zora ni na vidiku, pa se prihvatite blažeg
naslova Vila Zubarica, koji potpisuje Grejem Džojs. Čuli ste za legendu kako će
ako pod jastukom ostavite tek ispali zub, po njega doći Vila Zubarica. Džojs u ovu
legendu unosi zastrašujuću notu. Ipak, to je prevashodno roman o odrastanju (na
privatnom spisku, među najboljima), u kojem nismo sigurni da li je Zubarica
plod mašte istraumiranog dečaka, ili stvarna. Na to pitanje ne može da odgovori
ni psihijatar kod kojeg Sem odlazi na seanse, i kojeg će taj slučaj oterati u prevremenu
penziju. Ali, svi protagonisti će kraj dočekati promenjeni, pa sad, da li zbog
toga što su im se u živote uplele natprirodne sile, ili zato što su odrasli,
procenite sami.
Za
kraj sam ostavio naslov Mrtvi na zapadu Džoa Lensdejla, za koji je po sadržini
teško pretpostaviti da je napisan davne 1986, jer kao da više
priliči postmodernom dvadeset prvom veku. U pitanju je, najprostije rečeno,
roman sa zombijima na Divljem zapadu. I ako ste se susreli sa stripom Garta
Enisa Propovednik, sad vam je jasno gde crpi inspiraciju. Mrtvi na zapadu su palp
u pravom značenju reči, luda vožnja za koju vam je potrebno tek onoliko koliko
i suncu da izbije. A dan ćete gledati drugim očima.
No comments:
Post a Comment