Ilija Bakić je za Dnevnik napisao ovaj sjajni prikaz romana. Bacite pogled.
Ilija Bakić -
Prikaz romana „Kameno jezero“ Željka Obrenovića; izdavač „Kontrast izdavaštvo“
2016.
KRIMIĆ UTEMELJEN U LOKALNOM MILJEU
Žanrovska proza (fantastična,
avanturistička, vestern, krimi, ljubavna...) oduvek je izazivala šarolike -
mada generalno negativne - reakcije akademske stručne javnosti, u rasponu od
potpunog prezrenja, formulisanog terminima šund ili paraliteratura, do
zaziranja i manje ili veće uzdržanosti prema njenim dometima. Razlozi
postojanja takvih stavova svakako su, pre svega, u širokoj popularnosti ovakvog
štiva koja je rezultirala njegovom masovnom proizvodnjom po određenim
šablonima. Ako se, međutim, zanemari ova „mana“ ostaju prigovori vezani za stilsku
rudimentarnost i jednostrano građenje priče koje je u funkciji zapleta-akcije
(što ide do pojednostavljenja pa i vulgarizacije realiteta i likova). Ipak,
unutrašnji razvoj žanrova uzrokovao je promene u stavu kritičara: fantastike i
krimići su krenuli ambicioznijim stazama, vesterni generalno više nisu široko
traženi... Nakon „tvrdo kuvanog krimića“ ovaj žanr je potvrdio svoje umetničke
potencijale koje su, u drugoj polovini XX veka, koristili mnogi pisci (naravno,
i dalje postoji široka konfekcijska ponuda ovih sadržaja) postižući zaista
umetnički vredne rezultate; usto, brojni su pisci „glavnog literarnog toka“ koristili
matricu krimića u svojim delima - setimo se, primera radi, „Imena ruže“ Umberta
Eka. I na ovdašnjim prostorima mogu se zapaziti slična dešavanja na tereni
krimi žanra, mada, na žalost, sporadično. Otuda svako delo ovakvih usmerenja i
ambicija privlači pojačanu pažnju znatiželjnih čitalaca; takav je slučaj i sa
romanom „Kameno jezero“ Željka Obrenovića (1982) u izdanju „Kontrast
izdavaštvo“ iz 2016. godine. Obrenović je interes čitalaca i šire javnosti
pobudio romanom „Srpski psiho“ (sa Aleksandrom Ilićem 2007.g.) kao i romanom
„Talog“ iz 2012.g. Uz brojne kratke proze i kritičke tekstove Obrenović je
scenarista i strip albuma „Karton siti“ („Modesty comics“, 2016.).
„Kameno jezero“ se može posmatrati kao nova stepenica u
Obrenovićevom bavljenju žanrovskim matricama odnosno u poigravanju sa njima. U
romanu ima elemenata krimića - nerešenih i zataškanih ubistava i mučenja kao i
mutnih rabota vezanih za biznis - sa pripadajućim tenzija i sa epizodama punim
nasilja. No, uz te žanrovski prepoznatljive odrednice koje će, kao prateće
pripovedne linije, dopunjavati romantična emotivna veza odnosno živopisno mesto
dešavanja (izdvojena kućica na obali jezera koga prati zloslutna priča) autor
zalazi i u oblasti koje nisu čisto žanrovske: nenametljivo ali efektno slikanje
raspada seoskih zajednica u kontekstu opšteg siromaštva koje je posledica
ratova na ovim prostorima vođenih 1990-tih odnosno bavljenje specifičnim
ekskluzivnim zabranom savremenog sveta kakav je fenomen tzv B filmova koji
konstantno balansiraju između ograničenih sredstava za proizvodnju-snimanje i
potrebe da se proizvod prodaje (što znači da se šabloni u stvaranju filma
maksimalno poštuju) odnosno između profila njegovih zvezda i ponekog odmaka od
očekivanog. Konačno, roman precizno analizira odnos pisca kako prema sebi tako i
prema publici. Naime, protagonista osnovne priče je mladi pisac koji je, posle
početnih uspeha (romanima sa autobiografskim elementima) i jednog
problematičnog fikcijskog romana koji nije naišao na širi odjek, na svojevrsnoj
prekretnici: mora da odluči da li će pisati ono što se prodaje ili ono za šta
on veruje da je dobra literatura. Svaki od mogućih pravaca ima svoje prednosti
ali i mane. U toj čas tihoj čas burnoj borbi sa sopstvenim demonima pisac
prihvata ponudu da napiše scenario za novi film zvezde B filmova Karla Langana.
Ono što je trebala biti vežba iz pisanja scenarija prerasta u projekat u koji
pisac unosi mnogo strasti pa mu izuzetno teško pada saznanje da neće biti
potpisan kao scenarsta jer je, u stvari, „pisac iz senke“ dakle nevidljivi
najamnik. Nemirenje sa principima na kojima počiva i funkcioniše filmski biznis
(ali i ostali biznisi iz oblasti široke zabave) način je da se mladi pisac
odredi prema sebi, svom talentu i, konačno, svojoj budućnosti. Mada bi,
nesporno, ukoliko prihvati modele poslovanja, bio uspešan u svetu B filmova
pisac, ipak, sebe vidi u drugačijem svetlu i spreman je da prihvati konsekvence
ove svoje odluke. I kao što „odrasta i sazreva“ u svojoj primarnoj ulozi, pisac
stasava i u svetu realnih životnih pretnji i opasnosti. Uspevši (istina nešto
sporije jer nije aktivan učesnik u realnosti) da razluči mračnu istinu male
zajednice u koju je zadesno stigao on staje pred ubicu (koji je proizvod
konformističkog odbijanja sela da prizna svoju krivicu i iskaje greh) i spreman
je za konačni obračun... Mada završna scena romana ostaje otvorena čini se da
dileme o pobedniku dvoboja nema.
Obrenović roman ispisuje u kratkim
poglavljima uz pažljivo doziranje informacija koje unosi u priču a koje ne
opterećuju tekuća dešavanja. Višestruki zapleti razvijaju se nesmetano, ne
„guše“ jedni druge već povećavaju neizvesnost kao bitan kvalitet zapleta u
krimiću. U konačnom sagledavanju, „Kameno jezero“ je uzbudljiva knjiga, sa
intrigantnom misterijom i jasnim, uverljivim utemeljenjem u lokalnom miljeu i kao
takva zaslužuje punu čitalačku pažnju.
Ilija Bakić
No comments:
Post a Comment