U novom broju nedeljnika Vreme 1341. objavljen je sjajan tekst o našem stripu Karton siti iz pera Nikole Dragomirovića.
Sedam verzija gorčine
U fiktivnom svetu posle Trećeg svetskog rata, Indija i Kina
zarate zbog jedne krave rođene u Srbiji. Da li je takav povod za rat išta banalniji
od bilo koga drugog, poput nafte, boje kože ili veroispovesti, jedno je od pitanja
stripa Karton siti Željka Obrenovića
Srpsko strip-izdavaštvo se većim delom bavi prevodom i objavljivanjem
stranih izdanja; pre svega iz SAD, Francuske i Italije, a odnedavno i Japana. Izdavači
se lakše odlučuju za strana izdanja, koje publika već dobro poznaje i sa kojima
se lakše identifikuje. Istovremeno, domaća scena ne oskudeva u izuzetno talentovanim
autorima stripa, prevashodno crtačima. Oni svoje uhlebljenje lako nalaze u stranim
izdavačkim kućama, prvenstveno iz finansijskih razloga. Proces nastanka jednog strip-izdanja
je skup i dug, a tiraži domaćih izdanja jednostavno nisu dovoljno veliki da pokriju
taj trud. Ostvarenja poput Valkire Dražena
Kovačevića ili Ars Magne Milana Jovanovića
domaće izdanje i popularnost dobijaju tek nakon uspeha van naših granica. Ipak,
primetno je i pohvalno da domaća scena, istina stidljivo, sve češće počinje da realizuje
albume domaćih autora namenjenih prvenstveno objavljivanju kod izdavača iz Srbije,
poput Družine Dardaneli Pavla Zelića i Dragana Paunovića ili serijala Vekovnici Marka Stojanovića i grupe domaćih strip-crtača.
Beogradska
izdavačka kuća "Modesty stripovi" (nekadašnji "Omnibus") objavila je Karton siti, zbirku stripova koju
scenaristički potpisuje pisac i strip-scenarista Željko Obrenović. Urednik "Modesty
stripova" je Živojin Tamburić, vrstan poznavalac stripa i jedan od autora višestruko
nagrađivanog kritičkog leksikona Stripovi
koje smo voleli. Tamburić je sarađivao i sa jednim od najpoznatijih svetskih
strip-kritičara, Polom Gravetom, na stvaranju opsežne publikacije 1001 Comics you must read before you die.
U ovoj knjizi, koja se često smatra referentnim štivom za poznavaoce stripa, zahvaljujući
Tamburiću našla su se imena i pojedinih autora sa našeg podneblja, poput Zografa,
Kordeja i Žeželja.
U takvom
svetlu ni ne čude entuzijazam i želja da se domaći autori poput Mladena Oljače,
Đorđa Milovića, a sada i Željka Obrenovića, nađu
rame uz rame sa albumima svetske produkcije.
Karton siti objedinjuje sedam stripova sa crtežima Željka Vitorovića, Nemanje Radovanovića,
Gašpera Rusa i Miroslava Slipčevića Mimija. Njihov scenarista Željko Obrenović je
svoje spisateljsko umeće dokazao u romanima Talog (2012) i Srpski psiho (2007) – često opisivan kao najbrutalniji srpski
roman trećeg milenijuma.
Predgovore Karton
sitija su napisali Pavle Zelić, pisac i strip-scenarista, i Dejvid Hajn, britanski
strip-autor (The Bulletproof coffin, Daredevil, Silent war). Hajn je prisutan na svetskoj
strip-sceni od početka osamdesetih, kada je objavio prve radove u britanskom "2000AD",
da bi karijeru nastavio na američkoj sceni stripovima koje je objavljivao za izdavačke
kuće Marvel, DC i Image. Hajnov predgovor sa stanovišta autora sa bogatim iskustvom
iz sveta stripa značajno potvrđuje kredibilitet i značaj Karton sitija.
Karton siti je premijerno objavljen na engleskom pod imenom Cardboard city (u vidu elektronskog primerka namenjenog inostranim
e-prodavnicama), da bi ubrzo usledio i štampani primerak na srpskom jeziku. Zvanična
promocija knjige se očekuje na predstojećem Salonu stripa (29. septembar – 2. oktobar)
u beogradskom SKC-u.
Obrenović
scenaristički crpi sav potencijal kratke narativne forme u stripu stvarajući samodovoljne
priče u vidu zatvorenih celina koje čitalac lako i željno iščitava. Ujedno pokazuje
promenjivost u stilu, tako da je svaki od sedam stripova ispričan na drugačiji način.
Nekada je nosilac priče dijalog u kome se čitalac stavlja u poziciju da iz raštrkanih
fragmenata uhvati glavnu nit, da bi se već u sledećem stripu stekao utisak da se
akter obraća direktno čitaocu. Pojedini stripovi se odvijaju u kompozicijama tipičnim
za medij, sa školskom podelom table na kaiševe, dok se u drugima paneli međusobno
nadmeću za prostor, značajno doprinoseći dinamici atmosfere. Tema stripova je raznolika,
ali uvek uz prisutnu izvesnu dozu gorčine. Ona nekada nosi priču ili je sačuvana
za epilog u vidu kulminacije. Obrenovićevi akteri se kreću kroz narativ ispunjen
izdajom, prevarom i razočaranjem. Reč je o likovima koje život nije štedeo, i kod
kojih je opipljiva prividna pomirenost koja preti da eskalira. Obrenović ujedno
poručuje da je sudbina neizbežna, pa otud i stavlja svoje aktere u situacije gde
je takav kraj jedini logičan, iako šokantan, izbor. A i kao što u predgovoru ističe Dejvid Hajn: "Sve ove priče su intimne
i lične, pa opet iskazuju i univerzalne istine o prirodi ljudskog soja."
Naslovna
priča Karton siti, sa crtežom Željka
Vitorovića, ujedno je i najduža – zauzima više od trećine od 136 strana knjige.
Takođe, ta priča je i najbrižljivije građena, pa i ne čudi da je određena kao noseći
element izdanja. U njoj Obrenović stvara fiktivni svet posle Trećeg svetskog rata,
koji je eskalirao sukobom između Indije i Kine – i to zbog jedne krave rođene u
Srbiji. Da li je takav povod za rat išta banalniji od bilo koga drugog, poput nafte,
boje kože ili veroispovesti, jedno je od prvih pitanja koje nam Obrenović suptilno
nameće. Priča je pre svega detektivska istraga ubistva i odigrava se u svetu koji
sarkastično podseća na naš, sve do raspleta koji ujedno ukazuje na pravo značenje
naslova Karton siti. Ali, ono što
zaista izdvaja ovaj uradak iz sveta stripa jeste odluka da se skoro čitava radnja
odvija u nizu dijaloga – razgovora detektiva sa plejadom osumnjičenih za ubistvo,
što nije razvodnilo priču i zadržalo je pažnju čitaoca.
U kontrastu
sa satirom i društvenom kritikom Karton
sitija, kratka priča Otrovnica se odvija u suptilnoj horor atmosferi. Osnovni
motivi Otrovnice su odmazda, silovanje i porodično nasilje,
zapakovani u teskobni ambijent koji svu snagu čuva za poslednju tablu. Crtež Nemanje
Radovanovića u Otrovnici podseća na radove britanskog umetnika Dejva
Mekina, kako po stilu i razuđenom koloru koji se pretapa sa likova, tako i po kompoziciji
koja narušava klasičnu podelu table na razgraničene scene i kaiševe. Zahvaljujući
ovakvom crtačkom stilu, Otrovnica još uspešnije gradi atmosferu horora i teskobe,
što ne bi bilo moguće sa klasičnijim i "čistijim" crtežom kakav srećemo
kod Željka Vitorovića u naslovnoj
priči. Obrenović pokazuje sposobnost da jasno definiše likove, što je ključno kod
kratke narativne forme. Svako lutanje u ovom segmentu guta stranice i oduzima prostor
od poruke priče, što ovde nije slučaj, tako da se oslikava snažan preokret na kraju.
Klimaks u građenju priče u Otrovnici ostavlja jedan od najsnažnijih utisaka u Karton sitiju.
Poslednja
priča u knjizi U ime oca crtačko je delo Miroslava Slipčevića Mimija. Premijerno
je objavljena u drugom albumu serijala Linije
fronta beogradske izdavačke kuće System comics. Linije fronta su se pojavile 2014. godine,
simbolično obeležavajući stogodišnjicu od početka Prvog svetskog rata ("Vreme"
1244, "Linije fronta u prokletom ratu"). U duhu zadate teme Obrenović
i Mimi stvaraju priču smeštenu u 1914. godinu, nakon izbijanja rata. Kao i u ostalim
pričama Karton sitija, snažan utisak U ime oca je kulminacija na kraju
priče. Treba je izdvojiti kao primer Obrenovićeve sposobnosti da barata raznim temama,
u ovom slučaju nenadanom i brutalnom osvetom među saborcima u ratnim uslovima. U ime oca se izdvaja i duplom naracijom,
gde na istim scenama scenarista prikazuje dva vremenska toka putem naizmeničnog
direktnog i indirektnog govora, sve do trenutka kada na scenu stupa osvetnički metak.
Ni preostale
četiri priče zbirke ne zaostaju po kvalitetu. Pored raznovrsnosti, povezuje ih i
– gorčina na kraju. Bilo bi nepravedno reći da scenarista čitaocu otklanja svaku
mogućnost za hepiend, kao i da nema takvih stripova u zbirci. Ali, on veoma realno
oslikava svetove gde su takvi epilozi podjednako mogući koliko i tragedije, i tu
nas drži u neizvesnosti. Karton siti je
domaći strip osmišljen i realizovan kao da nije odavde.
No comments:
Post a Comment