Novi prikaz Taloga izašao je na sajtu Popboks i to u uporednoj kritici sa romanom Supermodel za ubistvo. Pavle Zelić je uradio odličan posao. Vidi se kad neko zna o čemu piše.
Srpski krimić uzvraća udarac
(Talog,
Željko Obrenović, Booking, 2012./Supermodel za ubistvo, Verica Vinsent Kol,
Paladin 2012.)
U kratkom razmaku u knjižarama su se pojavila
dva romana koji ponosno nose odrednicu koje se mnogi pisci u Srbiji
pribojavaju: žanrovski. Talog i Supermodel za ubistvo, svaki na svoj
način, donose nešto osvežavajuće u okviru domaćeg kriminalističkog romana,
nešto autentično srpsko. Mračno, naravno, ali i uzbudljivo.
Pavle Zelić
Željko Obrenović je ovdašnjim ljubiteljima jednog drugog žanra, horora,
poznat po svom prvom romanu Srpski psiho,
(Laguna, 2007.) koji je napisao zajedno sa Aleksandrom Ilićem. Verica Vinsent
Kol pak iza sebe ima već dva romana, Greh,
gnev i grad, (Karganović, 2007.) i Magični
teatar ljubavi i smrti (Laguna, 2010.) i bila je dosledna
kriminalističkom romanu. Iako su napisali po motivima dijametralno suprotne
knjige, zaplet i doslednost žanrovskim obrascima ih izdvajaju i kvalifikuju za
zajedničku analizu.
Pripadnost žanru je na stranim književnim tržištima preporuka a ne žig
kakvim ga ovde smatraju. Bilo da je u pitanju stari dobri SF ili najnovija
izmišljotina po imenu „young adult“,
oznaka žanra podrazumeva skoro sigurnu publiku, istaknuto mesto na polici koja
nosi odgovarajuću odrednicu, ali i žestoku konkurenciju sa kolegama, da ne
pominjemo tek borbu oko prava na eventualne ekranizacije i druge za ovdašnje
podneblje i dalje nedostižne ambicije. Naravno da i u žanrovskoj književnosti
ima smeća, kao i u glavnotokovskoj uostalom, ali se ovde ono ne može sakriti
pod raznim pseudointelektualnim maskama. Horor treba da vas uplaši, ljubić
razneži, a krimić natera da se do poslednje stranice pitate „ko je ubica“. Nije
baš tako jednostavno, naravno, ali nedostatak visokoumetničkih pretenzija može
da bude oslobađajući za pisca kao što se da videti i na ova dva primera.
Obrenović svoj roman smešta među polusvet Beograda, u mračne senke parkića
u kojima se diluje smrtonosna droga, naslovni „talog“. Junakinja Jovana po
svaku cenu želi da identifkuje onog koji je na podmukao način ubio njenog dečka
Andreja i rizikuje mnogo, ne samo svoj već i živote svih bliskih i dragih ljudi
da bi u spirali prevare, nasilja i smrti došla do poslednjeg kruga Pakla u
kojem je čeka njen lični, vrhovni demon. Prateći klasičan detektivski put, pisac
i njegova beskompromisna heroina istovremeno zadiru u teme koje su daleko izvan
osnovne potere, a smeo i neočekivan upliv jednog drugog žanra izdvaja ovaj
roman iz uobičajenih šablona. Poseban kvalitet Obrenovićeve proze su živi
dijalozi i britke rečenice koje imaju zavodljiv ritam, bilo da prate pesničenje
ili seks, a na piščevom blogu se može
otkriti i koliko ima i stripovskog pristupa u romanu.
Nasuprot mračnom Talogu, Supermodel
za ubistvo se odigrava pod sjajem reflektora, u poznatom konceptu „reality
show“ emisije u kojoj se grupa atraktivnih devojaka takmiči za prvo mesto i
šansu da postanu naslovni supermodel. U industriji koja je poznata po zabadanju
noževa u leđa, deluje skoro logično da se neko odvaži i na prenese tu metaforu
na bukvalni plan. U trenutku kada jedna od takmičarki nestane, a zatim bude i
pronađena mrtva, na scenu stupa tandem privatnih detektiva u sastavu Andrej
Avakumović Kum i Alina Gajdabrus. Idući u korak sa Lašonovom Milenijum
trilogijom, ovaj par neprilagođenih individualaca ima težak zadatak da se
infiltrira u kuću „velikog brata“, a zatim i razbija glavu nad opasnim
incidentima koji se gomilaju uprkos svim naporima da zaštite manekenke. Za
razliku od Obrenovića koji u jednom trenutku ipak identifikuje počinioca
osnovnog zločina kako bi nas pripremio za završni obračun, Vinsent Kol nas ne
pušta do samog kraja, davajući ipak šansu promoćurnijim čitaocima da pokušaju i
sami da razotkriju celu zaveru.
Pojedinačno, ali i zajedno, Talog i Supermodel za ubistvo su vredni predstavnici žanra koji trenutno
dominara po prodaji u svetu. Da li će u sredini koja uspeh ne oprašta oni biti
predvodnici i glas nečeg novog, zdravog i aktuelno relevantnog trebalo bi da
odluče ipak čitaoci i niko drugi.
No comments:
Post a Comment